23 Juni 2017 06:30:45
Navigasjon
Brukere online
· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 7
· Siste medlem: Erlend
Velkommen
Hjertelig velkommen til Filadelfia Tonstad. En pinsemenighet i Sirdal kommune
ISRAELSMØTE V/ARVID BENTSEN DEN 6. MARS 2016.
Bentsen hadde følgende overskrift for møtet: «STORE TEGN I TIDEN – HVA SA JESUS?»
I begynnelsen av møtet nevnte hab krigen mot Israel i juni 1967. Egypts leder Nasser brukte da Salme 83,5 for å «piske opp» nasjonene rundt Israel i kampen mot dem. I denne salmen står det: De har sagt: «Kom, la oss utslette dem som folk, så ingen lenger vil minnes Israels navn». Videre kom han inn på dette at så mange setter mye inn på å utslette dette lille landet, Israel, som ikke er større i utstrekning enn Oppland fylke. I Lukas 21, vers 17, sier Jesus: «Og dere skal bli hatet av alle for Mitt navns skyld». Årsaken til at de blir hatet er det faktum at jødene er Guds eiendomsfolk.

Bentsen nevnte også krigen mot Israel i oktober 1973. I denne krigen ble det brukt panservogner, og 1,2 mill. soldater kjempet mot Israel. Israel var ganske uforberedt på angrepet men de ble ikke beseiret! Det var ganske uforståelig. En russisk offiser uttrykte det slik: «Her må det være en annen dimensjon». Og det var jo det som var tilfelle!

Bentsen henviste til Mark. 13 og Matt. 24 som kapitler der vi kan finne Jesu egne Ord om de siste tider. Fra Jesu avskjedstale i Lukas 21, nevnte han vers 29. Der står det: «Så fortalte Han dem en lignelse: Se på fikentreet og alle trærne». Ingen generasjoner har opplevd så mange profeti-oppfyllelser som vår. Ifølge profetier skulle først Israel bli et eget land igjen, og deretter skulle frigjøringen av kolonimakter skje. Slik har det skjedd etter 1948! Europeiske land hadde kolonier i alle verdensdeler. Nå er alle koloniene frie. I 1989 ble Sovjet-samveldet oppløst. Dette er ikke enkelt å finne en forklaring på, men det står å lese om det i Bibelen – i Daniels bok.

I Lukas 22, v. 9 sier Jesus: «Men når dere hører om kriger og opprør så bli ikke forskrekket! For alt dette må skje først, men avslutningen kommer ikke med det samme». Og i vers 10: «Så sa Han til dem: «Folkeslag skal reise seg mot folkeslag og rike mot rike».
Bentsen kom også inn på profetien som en gammel dame i Valdres ga til Emanuel Minos i 1968, og som det har vist seg stemmer med det som har skjedd i årene etter, fram til nå med flyktningesituasjonen.

Han nevnte igjen Daniels bok, og sa at det som står i denne ikke har vært enkelt å forstå i tidligere tider, men dagens kunnskap bidrar til å forstå det profetiske budskap i denne boken.
Videre nevnte han alle endringene i klimaet på jorden, og henviste her til det Jesus sier i Lukas 21, vers 25: «Det skal være tegn i solen, i månen og i stjernene. På jorden skal folkeslagene gripes av angst og rådvillhet, når havet og bølgene bruser».

Bentsen kom også inn på normoppløsningen innen ekteskap og samliv som har hatt en svært negativ utvikling de siste årene, og sammenlignet med hvordan det var på Noas tid.

Han siterte Gal. 6, v. 7. «La dere ikke forføre; Gud lar seg ikke spotte. For det et menneske sår, det skal han også høste».





Søndag 21. februar 2016
JOHN VÅRDAL BESØKTE OSS SØNDAG 21. FEBRUAR 2016.
I dette møtet deltok også Marielle Celine Samslått og Tore Kaasa med sang og musikk.
Referat fra inspirasjonshelg med Berit Sundet Olsen 12. 14. feb. 2016.
Tema for alle samlingene var «Guds frigjørende omsorg». Fredagskvelden talte Berit ut fra fortellingen om Jesus og kvinnen han møtte ved Sykars brønn. En av sangene denne kvelden var «Rør ved mitt hjerte jeg ber». Både budskapet og sangen pekte på hvor nødvendig det er å la Jesus sette mennesker fri. Det er Han som virkelig kan gjøre det!

Hun leste også en fortelling for å illustrere at vi er alle brukbare medhjelpere for Gud, dersom vi bare vil. Fortellingen hun leste var en «samtale» mellom verktøyet i en verktøykasse, og konklusjonen var at alle redskaper er nødvendige og like betydningsfulle.

Lørdags formiddag var det kvinnelunsj.. Opplegget begynte med at Berit sa litt til de fremmøtte og sang et par sanger. Deretter ble det servert et velsmakende salatbord. Selve undervisningen var oppdelt i to bolker, med kaffepause mellom. Det var nyttig undervisning de fremmøtte kvinnene fikk del i denne dagen. Berit tok utgangspunkt i «GUDS ORD – EN KRAFTKILDE TIL LIV, LEGEDOM OG FRIHET». Hun nevnte bl.a. ordene av Paulus der han sier «Jeg glemmer det som er bak meg …» , og sa at hennes egn opplevelse av det å glemme er: «ikke å ikke huske det vonde en har opplevd, men å ikke la de vonde erfaringene få makt over en». Videre la hun vekt på at det er viktig å ta Guds Ord på alvor. Vi må være spesielt på vakt dersom noen sier «har Gud virkelig sagt. (Det var jo dette slangen sa til Eva i Edens hage).

I møtet søndagskvelden sang hun til å begynne med en sang der en strofe lød slik «Han underviste meg om Ordets lydighet». Hun minnet tilhørerne om viktigheten av å være villige og lydige når Gud vil ha oss til å gjøre noe, og sa at vi er kalt til å være salt og lys i verden.
Hun nevnte dagens situasjon i den norske kirke, og mente at slik det nå har utviklet seg representerer ikke den kirken Guds Ord. Hun ba tilhørerne om å stå klart på Bibelens Ord. Det betyr ikke at vi blir populære, men vi har Seierherren på vår side!

Også denne kvelden kom hun inn på «verktøykassen» som hun nevnte på fredagskvelden, og stilte spørsmålet: «Hvem er vi i Guds verktøykasse?».

Hun leste fra Lukas 18 om den blinde mannen som fikk synet da han kom i kontakt med Jesus (Lukas 18, 35-43). De som går foran Jesus er ofte de som bestemmer hvordan det skal være (ut fra et menneskelig synspunkt), men de som går sammen med Jesus kan si som i denne fortellingen: «Kom, Mesteren kaller på deg». Jesus er den som lytter til menneskers behov.
Jesus sa også: «Vær i byen til dere får kraft». Det er altså viktig at vi har fått denne kraften før vi går i gang med å arbeide for Hans rike.

Til slutt i møtet kom det et budskap i tunger og tydning:
«Jeg har gitt deg dine løfter. Jeg er hos deg. Jeg har vist deg min kjærlighet. Ikke frykt, men pris meg».
Møter 24. og 31. januar 2016
Den 24.01.2016. hadde vi besøk av et team fra Landeskogen.
Den 31.01. besøkte Harald Mydland oss med misjonsmøte.
Logg inn
Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.
65,081 Unike besøk